Filmanmeldelse: Black Panther

16. 03. 2018

Fra tid til anden ændrer nogle film, hvordan vores biografoplevelser skabes og opleves. Den slags film bliver sjældent en Blockbuster. Og sjældnere endnu er sådan en film en superheltefilm. Vi har sikkert alle hørt om filmen Black Panther i de seneste uger, af mange forskellige årsager. Og uden at foregribe indholdet af denne anmeldelse, vil vi bare sige, at vi ikke på nogen måde blev skuffede.

Handlingen

I denne film følger vi T’Challa, en figur, vi allerede har mødt i Marvel Universet, da han er ved at vende hjem igen efter begivenhederne i Captain America – Civil War. Hans hjem er det mytiske land Wakanda, et afrikansk land, der er veludviklet både hvad angår teknologi og som samfund. Den “sorte panter” er klar til at lede sit hjemland som den nye konge, da han opdager, at der blandt han eget folk er nogle, der planlægger at overtage tronen. Både som Black Panther som og den nye konge i Wakanda bliver han nødt til at kæmpe mod dem, der ønsker at forstyrre fred og orden i hans land og at true hele verden.  Denne historie er virkelig original og fører os dybt ind i afrikansk kultur. Vi kedede os aldrig i løbet af filmen, og landet Wakanda gav virkelig en ny friskhed til hele “superhelt-må-frelse-verden” handlingen.

Personerne

Jeg ved altså ikke, hvem var ansvarlig for rollelisten til denne film, men de har gjort det godt. Rigtig godt. Chadwick Boseman er igen en stor T’Challa på skærmen. Men hvis der er én person, som vi skal tage vores hat af for, er det Michael B. Jordan. Indtil nu er han måske den bedste superskurk i alle Marvels film. Han spiller Erik Killmonger, i en så formen præstation, at vi aldrig før har oplevet sådan en modsætning mellem en superhelt og hans nemesis. Resten af besætningen gør også et utroligt arbejde, men det er modsætningen mellem disse to, som er det afgørende for filmen.

Forbløffende Visuelle effekter

Filmen er fantastisk smuk. Uanset om det er i 2D eller 3D, er de visuelle effekter fantastiske. Wakanda bliver levende for os, og vi har intet dårligt at sige om det. Kombinationen af afrikanske landskaber og futuristiske teknologier matcher hinanden perfekt til et godt resultat. Kampscenerne er også produceret i høj kvalitet, herligt hvis du kan lide eksplosioner og kampe!

Denne film er også en positiv overraskelse, fordi den med stolthed viser indflydelsen fra afrikansk kultur. Når man ved, at af politiske grunde måtte navnet Black Panther ændres til Black Leopard på et tidspunkt i tegneseriens historie, så bruger denne film udelukkende det originale navn, og opererer med den arv og det ansvar, der kommer med navnet Black Panther. Vi syntes det var en fabelagtig udnyttelse af elementer af afrikansk og afroamerikansk kultur. Og hele filmen drager fordel af dette valg. Ingen tvivl om, at Black Panther vil være skelsættende for udviklingen af Blockbusters og Superhero-film i de kommende år.

FLERE BLACK PANTHER PRODUKTER

or

FIND ANDRE MARVEL HELTE

Lucia

Make art, spread love and have fun! That's how I live my life.

Europosters har været på markedet siden 1999, og med tiden blev vi en af de største sælgere af plakater, vægmalerier, billeder, maleri reproduktioner og  andre forskellige varer. Vi vokser større år efter år, og vi forsøger at tilpasse vores tilbud til dine præferencer. Vi kan printe dine egne plakater, indramme billeder, eller vi kan inspirere dig med vores blog, hvor du finder mange spændende nyheder fra film, tv-serie og helt nye ideer til indretning.

Kom og besøg vores hjemmeside og find, hvad der manglede i dit hjem.

Alle vores produkter er naturligvis af højeste kvalitet.

© 1999 – 2018 Europosters