Filmanmeldelse: The Dark Tower

30. 08. 2017

Velkommen til endnu en udgave af Europosters filmanmeldelser. Dagens emne bliver Stephen Kings The Dark Tower (Det mørke tårn). Denne film bygger på science fiction romaner forfatteren har skabt gennem årene, og den følger historien om en verden, der er beskyttet mod alle onder ved hjælp af et mystisk tårn. Vi har ikke fulgt historien i bøgerne, så denne film var vores indgang til historien. Nok sagt, lad os komme i gang. God fornøjelse med denne filmanmeldelse. Glem ikke at være forsigtig: afsløringer kan forekomme.

Historien

Vi lever i en tid, hvor bognørder som dig og mig kræver at Hollywood, fortolker de gode historier, der findes mellem linierne i de gode bøger. Problemet er, at historierne ofte bliver fortalt i så mange detaljer i bøgerne, at det er svært at presse så meget ind i en 90 minutters film og at kunne appellere til ikke-læserne på samme tid. Ud fra det, vi har læst, er historien meget rig på detaljer og vandt fans med de forskellige plotpunkter, den fulgte. Filmen prøvede at følge så mange af dem på en gang, at vi følte os fortabt i det. Vi havde en ven med, der er fan og som har læst bøgerne, og han kunne fortælle så meget om historien, så vi kunne forstå den. Hollywood bliver nødt til at forstå, at vi er bedre stillet med flere film, der giver plads til detaljerne, end én tempofyldt film, bare for at score kassen fra fansene.

Følelser

Vi vil kun nævne to øjeblikke. Revolvermandens følelsesmæssige drama, der fik ham sat op til hævn, er plausibelt og hensigtsmæssigt. Vi fik et glimt af det øjeblik, hvor fjenden dræbte Steven Deschain, som var virkelig tæt på hovedpersonen. Problemet var, at det kun var i et flashback, og vi forstod ikke det forhold, de havde haft i årenes løb, og vi fik ikke en ordentlig dialog, som i det mindste kunne have forklaret det. Det andet øjeblik var det med Lauries død. Igen havde vi ikke nogen ide om udviklingen omkring det komplicerede mor og søn forhold. Vi fik et glimt, da Walter læste hendes erindringer. Erindringerne kunne have været brugt bedre, som en hurtig udvikling af sønnens drømmeproblem i starten af filmen. På den måde kunne vi også have forstået årsagen til at sende barnet til en psykiatrisk institution.

Skuespillerne gør deres bedste

En sjov ting skete der. I det øjeblik, hvor  jeg så Matthew McConaugheys ansigt på skærmen, kunne jeg ikke holde mig fra at råbe “Muuuurph”. Jeg har gode minder fra Interstellar ha ha. Den måde han spillede på var over gennemsnittet. Jeg er stor fan af ham som skuespiller, og han er også god i rollen som den store skurk. Idris Elba gjorde også et godt stykke arbejde, og han havde gode øjeblikke som det tidspunkt, hvor han skød fra en stor afstand.

Samlet set kunne filmen have gjort det bedre med historien, og vi var virkelig på bar bund, mens vi så den. Figurerne kunne have fået en bedre udvikling, men skuespillerne gjorde et godt stykke arbejde med at spille rollerne. Special effekts var gode, og vi fik nogle fine actionscener at se. Vi fik også et par grinere. Vores favorit var, da Roland kom til vores verden og forsøgte at drikke cola. Vi kunne godt ønske, at de ville lave en efterfølger, men måske ville det være en god ide at skifte instruktør. Det Mørke Tårn har et godt potentiale i science fiction-genren, og vi håber, at det ikke stopper med denne film.

Vi håber, at du har haft glæde vores filmanmeldelse, og hvis du kunne lide filmen, eller hvis du er en bogfan, så har vi nogle gode varer til dig. Vi ses snart!

Tjek vores Dark Tower merchandise

Lucia

Make art, spread love and have fun! That's how I live my life.

Europosters har været på markedet siden 1999, og med tiden blev vi en af de største sælgere af plakater, vægmalerier, billeder, maleri reproduktioner og  andre forskellige varer. Vi vokser større år efter år, og vi forsøger at tilpasse vores tilbud til dine præferencer. Vi kan printe dine egne plakater, indramme billeder, eller vi kan inspirere dig med vores blog, hvor du finder mange spændende nyheder fra film, tv-serie og helt nye ideer til indretning.

Kom og besøg vores hjemmeside og find, hvad der manglede i dit hjem.

Alle vores produkter er naturligvis af højeste kvalitet.

© 1999 – 2018 Europosters